کشت چمن به عنوان سبزه ی عید

یک مدت پیش یه پیامی اومد با این مضمون که واسه سبزه ی عید به جای سبز کردن گندم و حروم کردن اون همه دونه ی گندم، چمن بکاریم که با شرابط اقلیمی منطقه ی ما هم سازگاره و می تونیم در پایان نوروز به طبیعت منتقلش کنیم (البته به شرطی که نذارین روی ماشین ها و در نهایت کف آسفالت خیابون پرس بشن!)

این شد که قرار شد ما هم چمن بکاریم.

البته کشت چمن توی زمین اصول و مراحل خاصی داره که باید رعایت بشه. اما با توجه به سطح کم و محدود ظرفی که داخلش سبزه می کاریم، من هیچکدوم از اصول چمن کاری رو رعایت نکردم.

بهتره بذر چمن رو فقط داخل آب نکارین. از خاک به عنوان بستر کشتش استفاده کنین. من خاک باغچه ریختم. کف ظرف رو با خاک حدود دو سانتی متر پر کردم. بعدشم خاک رو با دست فشرده کردم.


بذر چمن رو روی سطح خاک بطور یکنواخت پخش کردم. من احساس کردم بذرم یه کم ناخالصی و پوست داره، واسه همین زیاد ریختم. الان به نظرم خوب سبز شده. هنوز دارن ریز ریز جوونه می زنن و از خاک میان بیرون.


بذر رو هم با دست فشرده کنین که با خاک درگیر بشه.

بذر چمن ریز هست و نباید خیلی عمیق کشت بشه. واسه همین روی چمن رو فقط یه لایه ی  نازک از خاک برگ ریختم. بعدشم دوباره با دست فشرده ش کردم.


بعدشم آروم آب پاشیدم روی ظرف. با دست نم نم آب بپاشین که بذرها جا به جا نشن و یه جا جمع نشن. چمن آب زیادی لازم داره. پس از همین جا به بعد باید دقت کنین که مدام بستر کشت مرطوب باشه و خشک نشه.


اینم عکس چمن ها در روز هفتم بعد از کشت. بذر یکی از ظرف ها از روز چهارم شروع کرد به جوونه زدن و سبز شدن. تازه با احتساب اینکه من همون روزی که بذرها رو کاشتم رفتم خونه ی مامانم اینا و دو روز هیشکی تو خونه نبود که بهشون رسیدگی کنه و طبیعتا وقتی برگشتیم خاک شون خشک شده بود. با این حال خوب سبز شدن.


پ.ن: من بذر چمن رو از نمایشگاه گل و گیاه تهیه کردم. توی بسته بندی های کوچیک مثل انواع سبزی ها و گل ها می فروختن. اگه جایی رو می شناسین که بذر سبزی ها و گل ها گیر میاد، حتما چمن رو هم می تونین تهیه کنین.


نظرات 7 + ارسال نظر
بابای هلیا شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 08:03 ق.ظ

ایده جالبی است ! هرچند که به قسمت گندمش زیاد فکر نمی کنم ! همون بهتر که زودتر گندم های پاکستانی معلوم الحال ذخیره شده توی سیلوها به شکل سبزه تموم بشن تا به شکل نان!!
لطفا عکس تکمیلی کامل شده چمن ها رو هم برام بزارید

اونم حرفیه
چشم. می فرستم براتون

سوری شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:46 ب.ظ

خیلی هم خوب. چقدر هم قشنگ باریک
راستی چه خبر؟ خوبی شوهرت خوبه؟ از خودت نمیگی

آره خیلی خوشگل شده. البته هنوز خالیه. ولی داره پر می شه.
خوبیم. شکر خدا

نصرتی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 03:45 ق.ظ http://sadhezaran.persianblog.ir/

درود بر شما.
بهترین سبزه برای سفره عید با توصیفی که شما داشتید همین چمن است.

به نظر من از نظر ظاهری هم قشنگه

یک عدد مامان دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:25 ق.ظ http://kidcanser.blogfa.com

ولی گندم یک چیز دیگه هست (ایکون یک عدد لجباز )
درضمن می دونم چی می خوای بگی ولی نگو زشته اینجا مکان عمومیه و خانواده رد می شه

همونی که خودت می دونی رو سه بار با صدای بلند تکرار کن

کمیلم جمعه 22 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 04:18 ب.ظ http://pourva.ir

ایده جالبی بود
ول فرق است میان این علف و اون گندم

انگار طرفدارای گندم زیادن

نورا دوشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:16 ق.ظ

سلام
منطقی که فکر کنیم پیشنهاد شما راهکار درستی است. چرا وقتی کشور ما از خارج گندم وارد میکند باید میلیونها آن از آن را این طور هدر بدهیم؟ از طرفی چمن را می نوشتیم به خاک باغچه بسپاریم و در ساختن فضای سبز و هوای پاک سهیم باشیم. شما را به خدا اگر خارجی ها این کار را می کردند، ما کلی تعریف و تمجیدشان نمیکردیم؟!
باز هم سپاسگزارم

فاطمه دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 10:20 ق.ظ

خوب بود و زیبا خوبیش اینه که گندم هدر نمیره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد